Naše cesta k mluvení

K. Slezáková: Mluv se mnouHonzík začal mluvit až v pěti letech. Neboť k mluvení se dítě musí naučit kousat. A Honzík byl dlouhou dobu na mixu. Trpěl refluxem a nechutenstvím.

Po kortikoidní léčbě kvůli epilepsii byl nadlidský úkol do něj dostat cokoliv k jídlu. Pomohla nám logopedka s orofaciální stimulací, díky které jsme postupně od mixu přešli na jídlo jen rozmačkané vidličkou a dnes už kouše Honzík téměř vše. Dobré na cvičení kousání jsou kukuřičné křupky s jahodovou a jinou příchutí, dětem většinou chutnají.

Dlouhou dobu měl Honzík rád pouze můj hlas, měl a má rád rýmy. Takže jsme začínali básničkami od Františka Hrubína a říkadly Josef Lada Dětem.

Ale pár tipů pro milé čtení, co je u nás oblíbené: Veršované rozcvičky pro kluky a holčičky (Romana Suchá), Abeceda povolání (František Zahradník), Od Andulky po Žížalu, Máme doma veselo (od Zuzany Kadlecové, velmi hezky malované od Antonína Šplíchala), Jak se chodí do světa (Jiří Žáček).

A teď zpět k logopedii, s čím pracujeme: Mluv se mnou (Kateřina Slezáková) – vždy si vyberu jednu stránku, třeba dopravu a přinesu si hračky a zkoušíme to s nimi.

Z. Pospíšilová: Hádám, hádáš, hádáme

Hádám, hádáš, hádáme (Zuzana Pospíšilová – od této autorky je spousta vynikajících knížek) – nejprve jsem to pouze četla, pak jsem Honzíka nechala doříkávat hádanky, dnes už to umí téměř zpaměti. Podobný princip mají Logopedické hádanky.

Publikace Logopedické písničky (na lidové písničky jsou napsané nové texty) měla velký úspěch a bavilo ho to.

– bp –

O logopedii, orofaciální stimulaci a dalších metodách můžete diskutovat v našem diskuzním fóru.

Sdílet